#چرا_روحانی_انتخاب_شد؟ (2)

«تحلیلی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 96»

برای پاسخ به این سوال باید توجه داشته باشیم که «#انتخاب» از «#اطلاعات» و «#تحلیل» هر فرد نشئت می گیرد و برای بررسی دلیل یک انتخاب باید به این دو مسئله توجه کرد.

بررسی از جنبه‌ی #تحلیل

1) نکته‌ای که ابتدا باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید دید مردم چقدر مجال تحلیل پیدا کردند؟ #شایعات که کنتور آن‌ها به صورت شبانه روز در حال شماره انداختن بود، از سوء استفاده‌ی خود رئیسی از #امام_رضا (علیه السلام) تا #سیلی یک عضو ستاد او به یک دانشجوی مظلوم طرفدار رئیس جمهور تا بنرهایی که با وحشی‌گری توسط طرفداران کاندیداهای انقلابی مورد هجوم قرار می گرفتند و پاره می شدند. از طرفی شایعات که یکی پس از دیگری منتشر می شدند و از طرف دیگر تکذیبیه‌ها و جوابیه‌هایی که گاه به گوش بسیاری از مردم هم نرسید یک سردرگمی را برای مردم به همراه داشت. در این شرایط که مردم دچار یک بمباران اطلاعاتی شده‌اند این سوال مطرح می‌شود که اساسا مردم، که در بسیاری از موارد شاید هیچ تمایلی به تحلیل صحیح و دقیق مسائل سیاسی ندارند، تا چه اندازه مجال تحلیل پیدا کردند؟

2) مسئله ی دیگری که حائز اهمیت زیادی است، دوگانه ی #غیراصیل #اصولگرایی و #اصلاح‌طلبی است. علی رغم این که مردم ایران را می توان در ابتدای یک دوران گذار از دوگانه ی اصولگرا_اصلاح‌طلب به دوگانه انقلابی_غیرانقلابی دانست؛ شرایط و #عملیات_روانی سیاسیون جو انتخابات را به این سمت سوق داد. در این شرایط، در جبهه‌ی اصولگرایان، پدیده‌ای به نام #جمنا با سازوکار خودمتناقضی به وجود آمد که بدون هیچ گونه #مبنا و با #شعار #وحدت میان اصولگرایان شکل گرفت. این شعارزدگی بسیاری از بدنه‌ی انقلابی را با خود همراه و  تباه ساخت و در واقع یک آدرس غلط در تحلیل بدنه‌ی انقلابی کشور بود. از صدمات این جریان می‌توان به #انصراف آقای #قالیباف از انتخابات اشاره کرد که طبق نظر سنجی‌ها و تحلیل #سبد_آراء ایشان، حرکت چندان درستی نبود و به افزایش آراء آقای #روحانی و #جوسازی #کاذب در جبهه‌ی انقلابیون منجر شد.

3) آدرس غلط دیگری که مردم را در تحلیل به اشتباه انداخت این بود که با فضای روانی که به وجود آمد مردم در حقیقت میان #احمدی‌نژاد و #روحانی انتخاب کردند نه بین دو نامزد شاخص ریاست جمهوری یعنی آقای #روحانی و آقای #رئیسی. جریان اصلاح طلب که از سال 88 تمام تلاش خود را در جهت ساختن یک چهره‌ی #منفور از آقای احمدی‌نژاد به کار گرفته است برای پیروزی در این انتخابات نیاز داشت تا رقیب انتخاباتی خود را به ایشان نسبت دهد و این آدرس غلط را به مردم بدهد. لذا این اتفاق را به خوبی رقم زد.

4) یک نکته هم که در این باره اهمیت پیدا می کند این است که مردم بیشتر تمایل دارند در #تیم_برنده باشند تا #تیم_بازنده. فارغ از این که این تحلیل تا چه حد #دقیق است و #شمول دارد این گزاره در بسیاری از اذهان عمومی وجود دارد که «#رئیس_جمهور همیشه #هشت ساله است» و یا این که «باید» هشت ساله باشد، چون چهارسال برای مدیریت یک کشور زمان کمی است و منجر به نتیجه نمی شود(این گزاره ممکن است بر اثر آگاهی نداشتن از اثرات چهارسال ریاست جمهوری یک تفکر در کشور به وجود بیاید). بنابراین شخص ممکن است به خاطر وجود این گزاره غلط به خود زحمت ریسک کردن و انتخاب یک گزینه ی دیگر را ندهد.