مواجهه

لطفا از مواجهه نترسید!

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

دانشگاه سرمایه سالار-دانشگاه مردم سالار

... مدتی بود که به هر بهانه‌ای به مجموعه‌های اداری دانشگاه مراجعه می‌کردیم صحبت از این بود که پول نیست. بودجه‌ی دانشگاه واریز نشده و گفته‌اند که باید در هزینه‌ها صرفه جویی کنیم. معاون مالی دانشگاه در مصاحبه با نشریه صبح گفته بود که آن قدر کسری انباشته شده داریم که اگر دولت در یک ماه اضافه پرداختی هم به ما داشته باشد صرف صاف کردن بدهی‌های قبلی دانشگاه می‌شود. بعضی دیگر حتی می‌گفتند گاهی وضعیت آن قدر خراب می‌شود که پول برق دانشگاه هم به زور دیپلماسی پرداخت می‌شود.

... یک هفته‌ای می‌شد که دانشگاه را نو نوار می‌کردند. روابط عمومی دانشگاه از بنرهای تکراری و پارچه‌های رنگی دست برداشته بود. رنگ آمیزی محوطه‌ی دانشگاه نو شده بود. جاده‌ای که به تالار شیخ بهایی منتهی می‌شد را از نو خط کشی کرده بودند و گلدان‌های بزرگ تزئینی در آن قرار داده بودند. جلوی ساختمان هتل نوساز دانشگاه را آذین بندی کرده بودند. البته می‌گفتند که هتل تغییر کاربری داده و قرار است خوابگاه شود؛ خوابگاهی که نه در محوطه‌ی خوابگاه دختران قرار داشت و نه در محوطه‌ی خوابگاهی پسران!

... از صبح به دانشجویان، کارکنان و اساتید اعلان شد که کلیه‌ی کلاس‌های دانشگاه تا ساعت 3 بعد از ظهر تعطیل می‌شود چون سرویس‌ها امروز ساعت 3:30 حرکت می‌کنند و مبادا دانشجویان و کارکنان از سرویس جا بمانند. همه خوشحال از این که یک ساعت زودتر به خانه یا خوابگاه می‌روند و بی اطلاع از این که علت این تعطیلی زود هنگام چیست؟

ناگهان خبری در فضای مجازی منتشر شد که امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر علوم و تعدادی از مسئولین در دانشگاه حضور دارند تا در جشن چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه صنعتی اصفهان شرکت کنند...

روایتی که خواندید کاملاً باز است! یعنی هر دانشجو و کارمند و البته استاد می‌تواند دیده‌ها و شنیده‌هایی به آن اضافه کند که این سه_چهار پاراگراف را تبدیل به دو_سه هزار صفحه کتاب «بی نوایان» کند.

مجموعه‌ی انگیزه‌های مختلف منبعث از مسائلی که در روزهای اخیر اتفاق افتاد منجر به تجمع اعتراضی دانشجویان روبروی محل برگزاری مراسم چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه شد. در نگاهی کلی می‌توان انگیزه‌های این تجمع را به دو بخش عمده تقسیم کرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسن نواب

سروده‌ی ناموزون سیاسی

در چند وقت اخیر خصوصاً بعد از اغتشاشات دی‌ماه 96 شاهد بیان تحلیل‌هایی از جانب جریانات وابسته به دولت کنونی و همین طور جریان اصلاح‌طلب هستیم که آینده کشور را آینده‌ای رو به زوال و نابودی نشان می‌دهد و این حرف بارها از زبان افراد مختلف در سطح کشور بیان می‌شود. به عنوان شاهد نمونه‌هایی در ادامه آورده می‌شود.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
امیرحسن نواب

مردم سالاری اقتصادی

یکی از تفاوت های عمده حکومت اسلامی با سایر حکومت ها آن است که در حکومت اسلامی قوانین به گونه ای است که بیشترین هماهنگی را با سنن و قوانین تکوینی الهی دارد. یعنی اگر کسی بخواهد رفتار خود را بر اساس سنت های الهی در جهان تنظیم کند در حکومت اسلامی بیشترین امکان برای او فراهم است تا با کمترین مانع این کار را انجام دهد. این در صورتی است که حکومت های غیر دینی لزوما چنین مسئله ای را لحاظ نمی کنند حال ممکن است در برخی مسائل با سنن الهی هم جهت باشند و در برخی مسائل غیر هم جهت.

یکی از سنت های اجتماعی بزرگ الهی سنت تغییر سرنوشت اجتماع بر اساس تغییرات درونی خود آن هاست. قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم» یعنی خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسن نواب

بیانیه جامعه اسلامی دانشجویان در خصوص نامه جمعی از دانشجویان و طلاب به رهبری


«جوان‌های ما ملتفت باشند، توجه داشته باشند که هر کسی هر چه می‌گوید باور نکنند. یکی از چیزهای بزرگی که اینها دارند این است که سمپاشی کنند به طوری که ما را از این انقلاب مأیوس کنند. این یکی از کارهای بزرگ اینهاست که می‌خواهند بکنند که از این انقلاب ملت ما مأیوس بشوند و بگویند خوب کاری انجام نگرفته ]است[

صحیفه امام/ جلد 10 صفحه 153


در روز های اخیر نامه‌ای سر گشاده به رهبر انقلاب منتشر شد که منتسب بودن آن به جریان انقلابی کشور باعث تأثر گردید. نامه‌ای که فراتر از متن خود از مسائل دیگری هم حکایت می‌کرد و به گونه‌ای مصداق این کلام از مقام معظم رهبری بود که «بزرگ‌ترین چالش کشور ما یک چالش ذهنی است». البته متن نامه حاوی انتقاداتی بعضاً درست و مهم بود اما با نگاهی غیر مسئولانه و عاری از عقلانیت انقلابی و در مواردی آن قدر سیاه نما که یک نقطه سفید هم در تمام ارکان نظام نمی‌دید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسن نواب

هنر انقلابی

"هنرمندان (امروز) هرگز در جستجوی «حکمت » نیستند، آن ها تنها سعی دارند که در «تکنیک» کار خویش «مهارت» بیشتری پیدا کنند و لکن آنچه در تکنیک و قالب کاری هنری آن ها به مثابه محتوا اظهار می شود چیست، اگر حکمت نیست؟
می گویند: ما احساسات خویش را بیان می کنیم. اما مگر بیان احساسات انسان و اعتقادات او هیچ نسبتی نیست؟
این توهم ناشی از یک اشتباه حکمی یا فلسفی است که در عصر ما رخ داده است. معمول است که انسان را به دو ساحت مجزا و مستقل از یکدیگر تقسیم می کنند: عقل و احساس؛ آن گاه علم را متعلق به ساحت عقل می پندارند و هنر را متعلق به ساحت احساس و نسبت و رابطه عقل و احساس را نیز معقول عنه می گذارند.
"

(کتاب رستاخیز جان / ص ۱۵۹)

بیستم فروردین ماه روز بزرگی است. روز عروج پرستوی عاشقی که در راه عهدی که با پروردگارش بسته بود مجاهدانه تلاش کرد و سرزنش ها را به جان خرید تا این که واسطه ای باشد برای تابانیدن نور حق بر دل انسان. سیدی که هم هنرمند بود و هم عاشق بود و هم اهل قلم و حکمت و تفکر، یعنی سید مرتضی آوینی (سید شهیدان اهل قلم). این روز بزرگ به نام روز هنر انقلاب و هفته ای که در آن قرار دارد را به نام هفته ی هنر انقلاب نام گذاری کرده اند تا تذکری باشد برای بازگشت به هنر اصیل توحیدی.

این نوشته در این مجال اندک بر آن است تا به اندازه ی وسع به هنر اصیل و انقلابی بپردازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسن نواب

«تشکل دانشجویی»، لانچر موشک های خاک خورده!

در مواجهه با یک تشکل دانشجویی، از اولین سؤالاتی که به ذهن یک دانشجوی جدیدالورود و یا یک دانشجو، که از فضای تشکل­های دانشجویی به دور است متبادر می‌شود؛ این است که «چرا باید در یک تشکل دانشجویی فعالیت کنم؟». این پرسش بسیار مهم و کلیدی است زیرا اساسا انسان به طور معمول فعلی ارادی را انجام نمی­دهد مگر دلیل [خود] قانع کننده­ای برای انجام آن داشته باشد.

بدون پرداختن به جواب­های کلیشه­ای که معمولا افراد فعال در تشکل­ها به سایرین می­دهند از قبیل رشد فکری و تشکیلاتی و سیاسی و فرهنگی و...و...و... این نوشته قصد دارد به نکته ای جدی و حائز اهمیت در پاسخ به این سؤال بپردازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسن نواب

بزرگترین کلاهی که بر سر ما رفته است چیست؟

فرض کنید ابراهیم نبی علیه السلام که به حق جویی و حنیفیت میان مسلمین شناخته می شود در زمانی که به دنبال خدای شایسته ی پرستش می گشت با فرد یا افرادی مواجه می شد که به بهانه ی حق طلبی او را مدام به پرستش و نفی خدایان جدید و مختلف سرگرم می کردند و او هم به تبعیت از خواست آنان تمام مدت با خدایان جدید و حقایق و مسائل جدید درگیر می شد. در این صورت به نظر شما آیا می شود او را انسانی حق جو دانست؟ یا اگر می شود، این حق طلبی برای او ارزشی محسوب می شود یا خیر؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسن نواب

چرا روحانی انتخاب شد؟ (2)

#چرا_روحانی_انتخاب_شد؟ (2)

«تحلیلی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 96»

برای پاسخ به این سوال باید توجه داشته باشیم که «#انتخاب» از «#اطلاعات» و «#تحلیل» هر فرد نشئت می گیرد و برای بررسی دلیل یک انتخاب باید به این دو مسئله توجه کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسن نواب

چرا روحانی انتخاب شد؟ (1)

#چرا_روحانی_انتخاب_شد؟

«تحلیلی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 96»

برای پاسخ به این سوال باید توجه داشته باشیم که «#انتخاب» از «#اطلاعات» و «#تحلیل» هر فرد نشئت می گیرد و برای بررسی دلیل یک انتخاب باید به این دو مسئله توجه کرد.

بررسی از جنبه‌ی اطلاعات

در کل باید به این نکته توجه داشت که #انتخابات در دنیای امروز یک #شطرنج_روانی است. در عملیات روانی که در این مبارزه انجام می گیرد پیروز میدان کسی است که تا چند حرکت بعدی حریف را حدس بزند و برای آن برنامه داشته باشد و البته یک #لمس_مهره ی بی جا می تواند هر یک از طرفین را #کیش_و_مات کند. 

به عنوان فردی که با مردم در این ایام به صورت فعالانه ارتباط داشته ام باید عرض کنم که از دلایل رای آوردن آقای #روحانی، برتری ایشان در سبد اطلاعاتی #مردم بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسن نواب